Circulair impact maken!?

Ontwikkel met de Ideaology methode circulair impact voor nu en later…

Wil jij aan de slag met circulair denken en doen?

Product ontwerp & business innovatie ideaology vogel vliegt circulair denken en doen werkwijze innovatieve producten en ervaringen prototype techniek

Wij voeren een vrijblijvende circulariteitsscan voor je uit.

Wat het je kost!?

Ongeveer één uur van je tijd, verder niets

Bekijk onze blogs over circulariteit

onze aanpak aan de slag met circulariteit en duurzaamheid blog

Zelf aan de slag met circulariteit 

Na het lezen van dit artikel ben je in staat om met een circulaire mindset naar de eigen waardeketen te kijken, circulaire kansen te identificeren en snel te starten met een eerste stap richting circulariteit.

blog Circulair worden levert geld op

Circulair worden levert geld op

In deze blog wordt concreet uitgelegd waarom circulair worden financieel zeer aantrekkelijk is voor organisaties. Aan de hand van vier thema’s en een voorbeeld uit de praktijk, wordt duidelijk dat circulariteit minder kost en meer oplevert.

Wat kan circulair denken en doen voor jouw bedrijf betekenen?

Door al bij het ontwerpen van het product rekening te houden met circulariteit, in plaats van achteraf of net voor lancering, kan jouw bedrijf beter inspelen op de kansen en mogelijkheden die circulair ontwerp bieden. Daarnaast worden niet alleen veel kosten en tijdsverlies bespaard maar kan circulair denken en doen ook nieuwe inzichten en ideeën opleveren voor het ontwerp en het verdienmodel van een product. Hoe dan ook, zowel de organisatie, de gebruiker en de maatschappij kunnen rekenen op een hoge Return on Investment. Voor bestaande producten is het ook mogelijk om zo circulair mogelijk te worden. Een product 100% circulair maken is erg lastig, zeker als er veel grondstoffen, onderdelen en ketenpartners gemoeid zijn met de totstandkoming. Ons advies is daarom ook: begin klein en maak een duidelijke routekaart met hoe je jouw product steeds meer circulair wil maken.

Wat moet je doen?

Een startpunt is om te kijken naar de gehele waardeketen: van grondstof tot eindproduct, van gebruik tot end-of-life en alles daartussenin. Ga opzoek naar waar waardevernietiging op dit moment plaats vindt in de keten van jouw product. Ieder moment van waardevernietiging is namelijk een kans. Probeer deze kansen zo goed mogelijk in kaart te brengen en start met het laaghangend fruit. Daarnaast kan er ook gekeken worden waar nog extra waarde aan toegevoegd kan worden, bijvoorbeeld door het verlenen van een extra service voor onderhoud en reparatie – het verlengen van de levensduur van een product.

Ideaology vogel pijl naar links

Neem de volgende stap in het ontwikkelen van een circulair product portfolio

Case Studies

CASE: KNVB – Circulaire sportclubs

KNVB had een visie en een droom: duurzame en mooie sportclubs die toekomstbestendig zijn. Die droom vertaalden zij begin 2020 in een ontwerpuitdaging voor Ideaology. De vraag was dan ook: Hoe kunnen voetbalclubs tegelijkertijd circulair worden én financieel sterker? Een grote randvoorwaarde was eenvoud en een goede ervaring voor zowel clubleden als clubvrijwilligers.

CASE: Gemeente Almere – Circulaire Producten uit Slib

Ideaology heeft een systeem ontworpen waarbij we circulaire producten uit slib maken die opnieuw verwerkt en hergebruikt kunnen worden.
Vormgeving en circulariteit stonden bij dit project centraal. Een serie van keramisch straatmeubilair is ontworpen met als doel het vergroenen van de lokale buurt waaruit het slib gewonnen is.

Product ontwerp & business innovatie slib verzamelen circulair denken en doen

Onze diensten

Circulariteit
scan

Doel – Circulaire kansen ontdekken voor een van je producten.

Tijd – 1 uur.

Met onze circulariteitsscan zet je de eerste stap naar het realiseren van jouw circulaire ideeën! Samen gaan we na wat je op het gebied van circulariteit al doet en wat er verbeterd kan worden. Dit kost je een uur van je tijd en je krijgt er een mooie visual voor terug die je in jouw organisatie kunt delen.

Resultaat – een visual die de circulaire kansen voor een van je producten samenvat.

Circulaire inspiratie workshop

Doel – Aan de slag gaan met circulair denken en de mensen uit je organisatie hierin betrekken.

Tijd – halve tot hele dag.

Wat betekent de circulaire economie en hoe maak je circulair verantwoorde producten? Tijdens deze workshop krijg je antwoord op deze en meer vragen. We nemen we je mee in de kansrijke wereld van de circulaire economie, geven uitleg over het begrip circulariteit en bieden inspiratie om tot circulaire oplossingen te komen.

Resultaat – concreet startpunt om aan de slag te gaan met circulariteit binnen je organisatie.

 

Circulair
verbeteradvies

Doel – Het verder brengen van je circulaire propositie.

Tijd – 1 – 2 maanden.

Heb je een circulaire oplossing bedacht, maar weet je niet hoe je nu verder moet? Met ons circulaire
verbeteradvies ontwikkelen we een visie en stappenplan die past bij jouw oplossing en bedrijf.

Resultaat – routekaart met haalbare actiepunten om circulariteit verder te brengen binnen je organisatie.

Circulair
herontwerp

Doel – Volledig ontzorgd worden bij een ontwerpoplossing.

Tijd – 3 – 6 maanden.

We (her)ontwerpen jouw oplossing tot een bewezen circulair product. Met behulp van rapid prototyping valideren we jouw oplossing bij de gebruiker. Daarnaast werken we met je samen om te bepalen welk businessmodel het beste past bij jouw bedrijf. We zorgen ervoor dat de propositie landt bij jouw mensen en binnen je organisatie. De ultieme procesbegeleiding.

Resultaat – van een vaag idee naar een marktklaar product.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen of wil je meer weten over onze werkwijze?

Neem vrijblijvend contact op

circulair denken en doen met waarde piramide circulariteit methode door Ideaology
Product ontwerp & business innovatie Ideaology vogel circulair denken en doen

Het begrip circulariteit

Circulariteit is het voorkomen van waarde vernietiging door cirkels in de keten te sluiten. Hiermee wordt waarde behoud. Bij het sluiten van de cirkels in de verschillende lagen van de waarde piramide, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er enerzijds een business opportunity voor het bedrijf uit voort komt en anderzijds dat er effectief met materialen en energie wordt omgegaan. 

Ideaology’s team heeft al waarde gecreëerd voor: